Mitt smultronställe!

Vart ligger det? Mitt smultronställe är L'estartit på Costa Brava kusten i Spanien!

Vilka åker dit? L'estartit är en liten fiskeby i norra Spanien, många Barcelonabor kommer hit under våren/sommaren och en bit in på hösten för att komma ifrån storstadslivet, så alltså är det mest spanjorer som bor i fiskebyn under sommaren, det är också väldigt många fransmän som kommer hit eftersom det ligger ganska nära franskagränsen, många av fransmännen har också semester hus här. En del tyskar och engelsmän kommer också hit med det finns inte så många svenskar som åker hit! Alla åldrar kan åka hit.

Vad kan man göra? I L'estartit kan du snorkla vid ön Illes medes som jag berättade om i förra förra inlägget, du kan sola och bada eller åka in till staden, Girona som ligger en timma söder ut, för att åka till ett köpcenter som heter Salt (som är verkligen jättestort) min pappa satt och vänta på mig, min syster och min mamma i 5 timmar på en restaurang! Så jag lovar, det är bra shopping! Eller så kan du strosa runt på L'estartit´s lilla shoppinggata som heter Santa Anna, där kan du fynda endel kläder, massvis med smycken, badleksaker, inredningsprylar, glass i stora lass såklart! Ni kan ju såklart bara strosa runt och titta på alla fina segelbåtar, motorbåtar i L'estartit´s underbara och mysig hamn!

Upplevelse: Kan rekommendera att vara i L'estartit under midsommar för då firar spanjorerna Sant Joan, och då är det bra att vara nere på stranden för då kan man se massvis med fyrverkerier, en stor brasa som de har tänt på stranden och dagen efter brukar det vara någonslag parad där dem kläd ut sig till saker och sjunger och spelar hög musik! När jag var där så hände detta mellan 23-24! väldig rolig upplevelse för alla var så glada och bjöd in en i paraden!

Restauranger/caféer/barer att besöka: 
Ferretti: Kan glatt rekommendera det här glasscaféet där dem har jättegod glass om du besöker caféet köp deras apelsin och choklad glass eller deras jordgubbssorbet! Underbar! Personalen är underbar den också! Ligger mitt på torget på Santa Anna.
Alba: Nog L'estartit´s godaste restaurang, har pasta, skaldjur, kött mm att erbjuda! Ligger mitt på torget på Santa Anna.
Casi Casi: En restaurang som erbjuder olika sortes tapas för bra pris och man få mycket mat, dem serverar traditionella katalanska rätter! Jättegott och rolig personal! Spanjorerna går själv hit och då är det bra!

Det här var bara några av mina favoriter!






Här var vi på toppen av berget

Här är vi och en spanska familj på toppen

Där längs upp på toppen var vi!

Santa Anna

Casi Casi! Under fotbolls VM 2010 vi sitter med flaggan!

Alba

Ferretti


Kommentarer
Postat av: Helenizz - Tjejen med snelugg

Sv: Jag har gjort det lite i Turkiet, fast vi dök inte när långt ute i havet, vi hade åkt på en båttur och så stannade den, så fick man bada å så. Då snorklade vi, så färglatt! (:

2011-04-22 @ 14:03:20
URL: http://helenizz.blogg.se/
Postat av: MADDES

Det är fint med mig. Vad har du gjort idag?

2011-04-22 @ 18:43:48
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Dessi!

inget att tacka för:D jaa men samma här, fast kan inte äta så mycket för då blir det inte alls gott=/

Glad påsk på dig med och hoppas du haft en super fin dag ´:D

2011-04-23 @ 00:09:58
URL: http://dezirees.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0