Transylvanien

Ett tag var jag helt galen i Dracula, ja såg filmen, jag sökte till och med på internet om fakta om Dracula och Transylvanien! Låter helt sjukt men jag lärde mig en hel del och har faktiskt tänkt på att jag skulle vilja åka till Transylvanien idag och besöka slottet som Dracula själ bodde i!
Jag har sökt lite fakta om Transylvanien och själva området ligger i de västra och norra delarna av Rumänien. Transylvanien är ett högland omgett av berg.

Sevärdheter/att göra:
Brasov: Är man intresserad av historia och medeltiden ska man besöka den här välbevrade medeltidsby, mitt i byn finns det den gamla gotiska katedralen, Den svarta kyrkan.
Bran Slottet:
Är en slott som får en att tänka på Dracula, men historiskt sett är det inte helt säkert att det verkligen är Draculas slott. Slottet har tjocka murar, höga torn och trånga rum som får berättelsen om Dracula att bli verklig.
Sighisoara: Är också en medeltidsby med inte så mycket turister. Just i den här byn sägs det att Dracula själv växte upp där och nu kan man till och med besöka hans gamla hus han växte upp i!

Om du vill veta om olika rundturer i Transylvanien och Rumänien: KLICKA HÄR
Vill du veta mer om sevärheter: KLICKA HÄR


Bild: google


Kommentarer
Postat av: jennie

sv: allt är fint med mej :) dock lite ledsen, för att min dator är sönder...

filmen är bra, trodde dock den skulle vara något bättre. gör du idag?

2011-04-27 @ 11:00:41
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0