KORT WEEKEND - Stockholm

Stockholm i mitt hjärta, drömmarnas stad det är du! Jajamensan idag blir det en liten kort informations inlägg om våran vackra huvudstad, Stockholm! Jag har faktiskt aldrig varit i Stockholm, det låter helt sjukt, att jag inte har varit i Sveriges huvudstad, men jag tror inte jag är själv om det heller! Men jag skulle jättegärna vilja åka dit på en kort weekend och sitta på ett mysig café och strosa runt på Stockholms gator!

Stockholm: Är Sveriges huvudstad och Nordens befolkningsmässigt största tätort. Staden grunadades under tidigt 1200-tal.
Stockholm är den stad som besöks mest av alla städer i Sverige och varje år är det över 1 miljon utländska turister som besöker staden. 
År 2010 var Stockholms kommun Europas miljöhuvudstad och var den första staden i Europa som har tilldelats denna årliga status.
I staden är det lätt att transporteras, antingen med, buss, bil, taxi, SL (Storstockholms Lokaltrafik) eller Lokal Båttrafik!


För att komma till de olika slags boendena i Stockholm, klicka på någon av de här tre länkarna eller sök själv!

   Hotell i Stockholm     Vandrarhem i Stockholm    Camping i Stockholm


Sevärdheter:

Vasamuseet: 
Är ett museum vid Galärvavet! Här kan du se Regalskeppet Vasa som sjönk för 300 år sedan, gå tillbaka i tiden och titta på hur folket levde och vad de åt! Här kan du cokså få prova en riktig dykarklocka.

Museer: I Stockholm hittar du massvis med musser, inte bara Vasamusset som jag berättade nyss om utan också Nationalmuseet, Moderna museet, August Stindberg museet, Kungliga slottet med mera!

Gröna Lund: Är ett tivoli där du kan åka massvis med attrationer och berg-och dalbanor men det är bara inte ett tivoli, här kan du även se på teater och se uppträdanden på scenen! Tivolit ligger på Djurgården i Stockholm.

Gamla stan: Detta är Stockholms äldsta stadsdel. När man går på gatorna i gamla stan går man direkt tillbaka 300 år i tiden. Dem äldsta husen i gamla stan är ifrån 1300-talet!


Shopping finns dt gott om i Stockholm och här är några av de många gallerior som finns i staden, NK (Nordiska Kompaniet), Birger Jarlspassagen och Sturegallerian!

För mer tips om shoppingen, sevärdheterna, boendena mm i Stockholms stad klicka då HÄR!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0