Res på språkresa!

Res på språkresa!

Att resa är verkligen en av de bästa sakerna man kan göra. Här kommer tips på ett bra sätt för unga människor att resa på egen hand och verkligen få chansen att uppleva ett nytt land. Språkresa
Många ungdomar reser på språkresor varje år, man kan åka när man är så ung som 13 år men ibland kan det nog vara bättre att vänta lite. När man är äldre har man mer frihet att upptäcka platsen man reser till på egen hand och man kan bo hos en värdfamilj istället för i korridor med andra från Sverige. Dessutom finns det massor av fler olika destinationer att välja på från 16 år och uppåt, och man kan vara borta längre. Från 18 finns det ännu fler och då kan man ju till exempel välja att vara utomlands ett helt år efter gymnasiet. Något att se fram emot.

Populärast för dom som reser utomlands på en språkresa är att åka till England. Engelska är bra att kunna och eftersom de flesta kan mycket engelska redan innan resan är det ett bra och tryggt första steg utomlands. Jag reste på språkresa till Isle of Wight på engelska sydkusten när jag var 17 år och det var både spännande och lärorikt. Jag tror jag lärde mig mer om att vara självständig än engelska men jag vet också att jag fick jättemycket bättre självförtroende att använda engelska och att resa utomlands. Om jag inte rest till England hade jag kanske aldrig sökt till universitet här. Nu har jag bott i Brighton i 8 år och trivs jättebra. I Brighton finns flera, Engelska för nybörjare i engelska för nybörjare och kurser också, för de som vill starta försiktigt. Brighton är en stad lite mindre än Uppsala men med två universitet och mycket besökare som gör att staden är full av liv hela tiden. Utmed hela staden sträcker sig en mysig strand som på sommaren är full av människor. En av de bästa sakerna är också att London ligger på bara en timmes avstånd.

Ett annat populärt resmål är Spanien. Här kan man välja om man vill resa till kusten eller en av städerna i inlandet. Om man vill ha sol och bad lockar såklart kusten, vem blir inte sugen på att studera spanska på Mallorca, i Marbella, Alicante eller Cadiz? Beroende på hur gammal man är erbjuds olika sorters kurser här. Från 16 år och uppåt kan man välja mellan kurser som är en vecka, upp till 48 veckor, lång. Hur länge man vill vara borta beror på hur lång tid man har ledigt på, hur långt man vill komma med sin spanska och hur länge man kan tänka sig att vara borta från Sverige. Om man funderar på att resa till Spanien för att arbeta eller studera i framtiden är en språkkurs ett jättebra sätt att lära känna landet och kulturen. Bor man hos en värdfamilj får man dessutom en unik inblick i hur det är att bo här, var man handlar, maten och olika traditioner. Dessutom kan man få en fin vänskap med sin värdfamilj och hålla kontakten efteråt.

Är man sugen på att resa längre bort erbjuds språkresor till Nya Zeeland, Japan, Kina, USA och Brasilien, bland många andra. Ett bra tips att veta är dock att man kan få CSN studielån om man studerar europeiska språk i Europa, men inte utanför Europa. Om man vill studera spanska till exempel kan man få studielån för det i Spanien, men inte i Mexiko. Likadant med engelska, franska, portugisiska och tyska. För den som vill lära sig japanska dock, res på ett livsäventyr till Tokyo! För den som vill lära sig mer om studielån för utlandsstudier och vilka regler som gäller, besök CSN 

Jag är jätteglad att jag reste på språkresa när jag var yngre och att jag sen vågade flytta utomlands för att studera. Jag saknar Sverige ibland och kommer hem och hälsar på flera gånger om året. Men om jag flyttar igen flyttar jag nog inte hem utan till något annat land. Jag vill inte leva utan den spännande känslan att lära känna en ny kultur och ett nytt språk. Efter 8 år här känns det knappt som att jag är utomlands längre och jag saknar känslan av äventyr i vardagen. Vart härnäst?
 
    


Alicante

Brighton

London, Hampstead

Marbella










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0